RODO

4 czerwca 2018

Od 25 maja zaczęły obowiązywać unijne przepisy wzmacniające ochronę prywatności.

Tylko 15% osób uważa, że ​​ma pełną kontrolę nad informacjami, które udostępniają w internecie – wynika z badań opinii publicznej. By wzmocnić ochronę prywatności w sieci i zwiększyć zaufanie obywateli, Unia Europejska przyjęła Ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO). Rozporządzenie zostało przyjęte w kwietniu 2016 roku, a w piątek, 25 maja, mija termin na wdrożenie jego przepisów.

Wartość prywatności

„Wartość prywatności nie została umniejszona, szczególnie w przypadku młodych ludzi. Oni zdają sobie sprawę z tego, dlaczego prywatność danych jest ważna, ponieważ (dzięki internetowi – red.) są połączeni z tak wieloma osobami dookoła, że czują potrzebę wzmocnienia kontroli prywatności i danych. RODO ułatwia to zadanie” – mówi Jan Philipp Albrecht (Greens/EFA, Niemcy), który był sprawozdawcą Parlamentu Europejskiego w sprawie RODO.

Celem RODO jest poprawa zarówno funkcjonowania rynku wewnętrznego, jak i ochrony obywateli poprzez zapewnienie większej kontroli nad danymi osobowymi i ustanowienie spójnych przepisów dla przedsiębiorstw.

Kontrola, przejrzystość i odpowiedzialność

RODO znalazło się w centrum zainteresowania międzynarodowej opinii publicznej po doniesieniach medialnych, że Cambridge Analytica, brytyjska firma konsultingowa, pozyskała dane od 87 milionów użytkowników Facebooka bez ich wiedzy i zgody. W kwietniu skandal był tematem debaty plenarnej w Parlamencie Europejskim, a 22 maja br. Mark Zuckerberg, twórca i dyrektor generalny Facebooka, przybył do Parlamentu Europejskiego, by wyjaśnić, w jaki sposób firma będzie przestrzegać nowych zasad wprowadzonych przez RODO.

„W sercu RODO znajdują się trzy ważne zasady: kontrola, przejrzystość i odpowiedzialność. Zawsze podzielaliśmy te wartości, dając ludziom kontrolę nad tym, jakie informacje i komu udostępniają” – przekonywał Zuckerberg na posiedzeniu Konferencji Przewodniczących PE i dodał, że standardy przewidziane w RODO zamierza wprowadzić dla użytkowników Facebooka na całym świecie, a nie tylko w Unii Europejskiej.

O zmianach związanych z datą 25 maja świadczy liczba wiadomości e-mail od firm, które proszą o zgodę na przetwarzanie ich danych osobowych. Poseł Albrecht wierzy, że wiele firm pójdzie krok dalej i – tak jak obiecuje Facebook – wprowadzi nowe zasady nie tylko w działalności w Europie, ale i na całym świecie.

„Wiele firm już pracuje nad wdrożeniem RODO jako ich standardu dlatego, że to jest dla nich prostsze. Jeśli będą spełniać wyższe standardy europejskie, będą odporne pod względem ochrony danych osobowych” – mówił poseł w wywiadzie na Facebooku.

Więcej informacji o RODO w komunikacie prasowym.

Zachęcamy także do obejrzenia video: https://www.europarltv.europa.eu/pl/programme/society/the-eu-general-data-protection-regulation-gdpr

« powrót

Inne wiadomości:

Eurobarometr 89 – pozytywna opinia na temat gospodarki

14 czerwca 2018

Coraz więcej obywateli ma poczucie, że odnieśli korzyści z najważniejszych strategii politycznych Unii, a dwie trzecie Europejczyków opowiada się za silną UE w obszarze wymiany handlowej. Ponadto większość Europejczyków pozytywnie…

Przyszłość strefy Schengen

4 czerwca 2018

Strefa Schengen w skrócie: 26 państw w tym 4 państwa spoza Unii Europejskiej (Norwegia, Islandia, Liechtenstein, Szwajcaria) 6 państw UE nie należy do Schengen (Zjednoczone Królestwo, Irlandia, Rumunia, Bułgaria, Cypr,…